הליך בירור תביעה נגד משרד הביטחון

תביעות אחוזי נכות מול משרד הביטחון

הליך בירור תביעה ראשונית נגד משרד הביטחון, יכול להיות בלא מעט מקרים, הליך ארוך, מורכב ומתיש שאורך לא מעט זמן. חשוב טרם הגשת התביעה לעשות “שיעורי בית” ולאסוף את כל החומר העובדתי והרפואי הדרוש למשרד הביטחון, דבר שבהחלט יכול לייעל ולסייע בהליך בירור התביעה.

החומר העובדתי כולל דו”ח פציעה במקרים בהם מדובר בחבלה. בתביעות בגין מחלה חשוב לצרף מכתבים ממפקדים או חיילים ששירתו עם התובע, אודות תנאי השירות או לאתר עדים היכולים להעיד על תנאי השירות להם טוען התובע כי גרמו לפרוץ המחלה ממנה הוא סובל.

באם יוכר קשר סיבתי בין הפגיעה לשרות יועמד התובע בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת נכותו. גובה התגמול הבסיסי וההטבות להן זכאי הנכה נקבע בהתאם לדרגת הנכות שתקבע  הוועדה הרפואית.

בפן הרפואי יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הקשורים בפגימה בגינה מוגשת התביעה לרבות תיקים רפואיים ממוסדות אזרחיים בהם טופל וכן תיק רפואי צבאי.

להליך בירור התביעה שלושה שלבים עיקריים:

  1. הגשת תביעה לקצין התגמולים בצירוף תצהיר מפורט אודות תנאי השרות של התובע תוך שימת דגש על הקשר הסיבתי בין הפגיעה בגינה מוגשת התביעה לבין תנאי השרות. בנוסף יש לצרף את כל החומר הרפואי והעובדתי הדרוש לבירור התביעה.  
  2. לאחר שיהיה ברשות קצין התגמולים כל החומר הדרוש לבירור התביעה יעבור התיק לחוות דעת מומחה. התובע יזומן לבדיקה רפואית אצל מומחה רפואי מטעם משרד הביטחון בשאלת הקשר הסיבתי בין הפגיעה בגינה מוגשת התביעה לבין תנאי השרות. בחוות דעתו יקבע המומחה האם קיים קשר של גרימה או החמרה בין הפגימה הנדונה לבין תנאי השרות או ימליץ על דחיית התביעה בטענה של העדר קשר בין הפגימה הנדונה לתנאי השרות.
  3. באם יוכר קשר סיבתי בין הפגיעה לשרות יועמד התובע בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת נכותו. גובה התגמול הבסיסי וההטבות להן זכאי הנכה נקבע בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה בוועדה הרפואית.

להלן תרשים זרימה אודות הליך הגשת בקשה להכרת זכות נכה למשרד הביטחון.

בירור תביעות נגד משרד הביטחון

נוכח מורכבותו של התחום מומלץ עוד בטרם הגשת תביעה לקצין התגמולים להתייעץ עם עו”ד שמתמחה בייצוג נכי צה”ל. מדובר בתחום שדורש ידע רפואי, משפטי והכרה עם עובדי אגף השיקום במשרד הביטחון. ייעוץ והכוונה נכונים יכולים למנוע טעויות, להגדיל את הסיכוי להצלחה בתביעה ולהביא לתוצאות הרצויות ולמיצוי הזכויות.

עו”ד שמתמחה בתחום של נכי צה”ל יכול לסייע לתובע כבר בשלבים הראשונים בהליך איסוף החומר מול הגופים השונים; צה”ל, בתי חולים, קופת חולים, בתי ספר וכו’ וכן לתדרך ולסייע לתובע באיסוף מסמכים, עדים ועדויות הדרושים להוכחת תביעתו בפן העובדתי.

שתף מאמר זה: